Home Restauratie Informatie Contact
 

Reparatie / restauratie

Vaak wordt er niet bij stilgestaan dat de klok onderhoud nodig heeft. Maar zoals bij auto’s moet eens in de zoveel tijd een onderhoudsbeurt gegeven worden. Een klok kunnen we onderverdelen in drie onderdelen:

Uurwerk

Het uurwerk is het hart van de klok. Het mechanisme zorgt voor een correcte tijdsaanduiding en dat als het twaalf uur is er ook twaalf keer op de bel wordt geslagen. Bij een reparatie / restauratie gaat het uurwerk geheel uit elkaar. Alle tappen worden met de hand gepolijst. Alle slijtagepunten worden opgelost. Het uurwerk wordt gereinigd en getrommeld. Als alles gedaan is wordt het uurwerk weer gemonteerd, afgesteld en er wordt verse olie aangebracht. Daarna wordt de klok voor 2 weken gecontroleerd. Daarbij wordt erop gelet of de klok op tijd loopt en of het slagwerk goed staat afgesteld.

Rad van een uurwerk
Klok

Kast

Vaak is de kast uitgedroogd. Door een constant verschil in de luchtvochtigheid kan het hout gaan werken. Dat betekent dat het hout krimpt en weer uitzet. Er kunnen dan barstjes onstaan in het hout. De kast wordt daarom ingesmeert met was. Dat vult de barsten en zorgt ervoor dat het hout weer mooi gaat glimmen. Wat ook vaak voorkomt is dat er per ongeluk tegen de kast is aangestoten en dat er een stukje van af is. Dit kan in de meeste gevallen geprepareerd worden. Als de kast er heel erg aan toe is, kan er overlegd worden met een meubelmaker.

Wijzerplaat

Vaak is er wel wat met de wijzerplaat gebeurd. De wijzerplaat wordt weleens gepoetst al dan niet met een bijtend schoonmaakmiddel. Wijzerplaten zijn vaak van messing en bij de cijferring zit er een laagje zilver overheen. Bij het poetsen kan deze zilverlaag verdwijnen. Dit is geen reden tot zorg, het is gemakkelijk te herstellen! Wat ook vaak voorkomt zijn cijfers die op de wijzerplaten zijn geverfd. Helaas kan dat niet altijd worden hersteld. Dus in overleg met een schilder kan er gekeken worden naar wat er aan hersteld kan worden.

Wijzerplaat